Ποιες είναι οι τυπικές προσδοκίες στα μαθηματικά; 

Τα μαθηματικά είναι μια δύσκολη δεξιότητα και δεν μπορούμε να τα μάθουμε μονομιάς. Οι μαθηματικές μας δεξιότητες αναπτύσσονται σταδιακά με την πάροδο του χρόνου και κάθε φορά που μαθαίνουμε κάτι νέο, ετοιμαζόμαστε να μάθουμε κάτι άλλο. Στις τυπικές μαθηματικές δεξιότητες περιλαμβάνονται η ικανότητα να αναγνωρίζουμε και να μετράμε τους αριθμούς όταν τους βλέπουμε ή νοερά, να κατανοούμε τι είναι η πρόσθεση, η αφαίρεση, ο πολλαπλασιασμός και η διαίρεση και πώς γίνονται οι πράξεις αυτές, αλλά και να είμαστε σε θέση να μετράμε τα χρήματα, να λέμε την ώρα και να υπολογίζουμε τις διαστάσεις των αντικειμένων.  

 

Πότε χρειάζεται να δώσω ιδιαίτερη προσοχή στις δυσκολίες στα μαθηματικά;

Πολλοί άνθρωποι μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στα μαθηματικά. Υπάρχουν, όμως, ορισμένες ενδείξεις που μπορούμε να προσέξουμε όταν είμαστε μικρά παιδιά, οι οποίες ίσως υποδεικνύουν μια πιο σοβαρή ανησυχία που χρειάζεται να προσέξουμε. Εάν έχεις αμφιβολίες σχετικά με το πώς μπορείς να αναγνωρίσεις τις ενδείξεις αυτές, ζήτησε βοήθεια από έναν έμπιστο γονέα/φροντιστή ή εκπαιδευτικό.  

 

Οι ενδείξεις ότι ίσως έχουμε δυσκολίες στα μαθηματικά όταν είμαστε μικρά παιδιά είναι, είναι, μεταξύ άλλων, οι εξής:

  • Δυσκολευόμαστε να αναγνωρίσουμε τους αριθμούς.
  • Καθυστερούμε να μάθουμε να μετράμε.
  • Δυσκολευόμαστε να συνδυάσουμε τα αριθμητικά σύμβολα (π.χ., το 5) με την αντίστοιχη λέξη (πέντε).
  • Δυσκολευόμαστε να αναγνωρίσουμε μοτίβα ή να βάλουμε πράγματα σε σειρά.
  • Χρειαζόμαστε οπτικά βοηθήματα για να μετρήσουμε, όπως τα δάχτυλα των χεριών μας.

 

Οι ενδείξεις ότι ίσως έχουμε δυσκολίες στα μαθηματικά, σε πιο μεγάλη ηλικία, είναι μεταξύ άλλων, οι εξής:

  • Δυσκολευόμαστε σημαντικά να μάθουμε τις βασικές μαθηματικές πράξεις, όπως την πρόσθεση, την αφαίρεση, τον πολλαπλασιασμό κ.λπ.
  • Αδυνατούμε να κατανοήσουμε τις έννοιες που διατυπώνονται μέσω των γραπτών προβλημάτων και άλλους μη αριθμητικούς μαθηματικούς υπολογισμούς.
  • Δυσκολευόμαστε να υπολογίσουμε το χρόνο που θα χρειαστούμε για να ολοκληρώσουμε ένα καθήκον.
  • Δυσκολευόμαστε να κάνουμε τις ασκήσεις των μαθηματικών στο σπίτι και τα τεστ/διαγωνίσματα των μαθηματικών. 
  • Δυσκολευόμαστε να διατηρήσουμε τη βαθμολογία μας στα μαθηματικά στον μέσο όρο της τάξης.
  • Δυσκολευόμαστε να επεξεργαστούμε οπτικοχωρικές απεικονίσεις, όπως τα γραφήματα και τα διαγράμματα.

 

Άλλοι τομείς στους οποίους ενδέχεται να επεκτείνονται οι δυσκολίες μας στα μαθηματικά είναι οι εξής: 

  • Δυσκολευόμαστε να θυμηθούμε τους  αριθμούς που χρησιμοποιούμε συχνά, όπως αριθμούς τηλεφώνου, ταχυδρομικούς κώδικες και σκορ παιχνιδιών.
  • Δυσκολευόμαστε να μετρήσουμε τα χρήματα, να κάνουμε ψιλά ή να υπολογίσουμε το κόστος κάποιας αγοράς.
  • Δυσκολευόμαστε να μάθουμε να διαβάζουμε το ρολόι ή να λέμε την ώρα.
  • Δυσκολευόμαστε να εκτιμήσουμε τις αποστάσεις ή να κάνουμε πρακτικές μετρήσεις.
  • Δυσκολευόμαστε να θυμηθούμε τις οδηγίες μετάβασης σε ένα μέρος.
  • Δυσκολευόμαστε να κρατήσουμε το σκορ σε ένα παιχνίδι.



Τι μπορώ να κάνω εάν αντιμετωπίζω δυσκολίες στα μαθηματικά;

Το να έχεις να αντιμετωπίσεις δυσκολίες στα μαθηματικά μπορεί να είναι μια κοπιαστική και εκνευριστική διαδικασία. Εάν καταλαβαίνεις ότι αντιμετωπίζεις τέτοιου είδους δυσκολίες, υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορείς να δοκιμάσεις να κάνεις, ώστε να περιορίσεις τις επιπτώσεις που έχουν στη ζωή σου και να βελτιωθείς σταδιακά στα μαθηματικά: 

 

Καταρχάς, τα περισσότερα από αυτά που σου προτείνουμε θα μπορούσαν να εφαρμοστούν με μεγαλύτερη ευκολία με τη βοήθεια ενός ενήλικα που εμπιστεύεσαι ή ενός εκπαιδευτικού σου. Μπορείς, λοιπόν, να δοκιμάσεις να κάνεις τα εξής:

  • Ζήτησε βοήθεια από έναν ενήλικα που εμπιστεύεσαι. Οι ενήλικες που εμπιστευόμαστε είναι συνήθως οι γονείς/φροντιστές μας, άλλα μέλη της οικογένειάς μας ή κάποιος που είναι υπεύθυνος να μας φροντίζει. Ενημέρωσε τους ενήλικες που εμπιστεύεσαι για τις δυσκολίες σου. Μπορούν να σε στηρίξουν οι ίδιοι, αλλά και να σε βοηθήσουν να λάβεις επιπλέον βοήθεια που ίσως χρειάζεσαι. 
  • Μίλησε στον δάσκαλό σου. Το να μιλήσεις σε κάποιον από τους εκπαιδευτικούς σου μπορεί επίσης να σε βοηθήσει. Οι εκπαιδευτικοί συνήθως ξέρουν πώς τα πηγαίνουμε στα μαθηματικά, και γνωρίζουν τι αναμένεται να μπορούμε να κάνουμε και τι όχι σε σχέση με αυτά. Το να μιλήσεις σε κάποιον εκπαιδευτικό σου όχι μόνο θα βοηθήσει εσένα να κατανοήσεις τις δυσκολίες σου, αλλά θα βοηθήσει και τον ίδιο να καταλάβει τι μπορεί να γίνει μέσα στη σχολική αίθουσα ή γενικότερα στο σχολείο που θα σε βοηθήσει σε σχέση με τις δυσκολίες σου αυτές.  

Υπάρχουν ορισμένα πράγματα που μπορείς να κάνεις, τα οποία ίσως είναι χρήσιμα σε καθημερινή βάση και άλλα που ίσως σου φανούν χρήσιμα όταν έχεις να ολοκληρώσεις κάποια συγκεκριμένα δύσκολα σχολικά καθήκοντα ή εργασίες. Μπορείς, λοιπόν, να δοκιμάσεις να κάνεις τα εξής: 

  • Εξασκήσου στα μαθηματικά εκτός σχολείου. Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες γύρω σου για να εξασκήσεις τις δεξιότητές σου στα μαθηματικά εκτός σχολείου, οι οποίες μπορεί να είναι πιο ενδιαφέρουσες ή ακόμα και διασκεδαστικές. Για παράδειγμα, μπορείς να εξασκηθείς στο να λες την ώρα σε ένα αναλογικό ρολόι τοίχου, να μετράς τις ώρες ή τα λεπτά ανάμεσα στις δραστηριότητες που κάνεις, να μετράς τα χρήματα ή τα ψιλά, ή να μετράς τα αντικείμενα που βλέπεις γύρω σου.  
  • Παίξε παιχνίδια που σε βοηθούν να εξασκήσεις τις μαθηματικές σου δεξιότητες. Υπάρχουν πολλά παιχνίδια που μπορεί να είναι διασκεδαστικά και που μπορούν να σε βοηθήσουν να εξασκηθείς στα μαθηματικά. Για παράδειγμα, μπορείς να παίξεις επιτραπέζια παιχνίδια τα οποία απαιτούν να μετράς και να μετακινείσαι στο ταμπλό συγκεκριμένα διαστήματα ή να παίξεις παιχνίδια με ζάρια ή  παιχνίδια αριθμητικής αντιστοίχισης, όπως το ντόμινο. 
  • Δοκίμασε να χρησιμοποιήσεις και άλλα εργαλεία. Μπορείς να αναζητήσεις διαθέσιμα διαδικτυακά εργαλεία, μαθήματα ή βίντεο, καθώς και ορισμένες τηλεφωνικές εφαρμογές που θα σε βοηθήσουν να εξασκήσεις τις δεξιότητές σου στα μαθηματικά.  
  • Δημιούργησε φύλλα αναφοράς. Μερικές φορές, ίσως είναι πραγματικά δύσκολο να απομνημονεύσει κανείς μαθηματικά δεδομένα, τύπους ή τα μέρη μιας εξίσωσης. Αν δυσκολεύεσαι, λοιπόν, να θυμάσαι ορισμένους αριθμούς, εξισώσεις ή μαθηματικές πράξεις, δοκίμασε να δημιουργήσεις φύλλα αναφοράς. Συγκεκριμένα, μπορείς να φτιάξεις εκπαιδευτικές κάρτες για να τις έχεις μέσα στη σχολική σου τσάντα ή μεγάλα φυλλάδια, τα οποία μπορείς να κρεμάσεις στον χώρο που μελετάς τα μαθήματά σου. 
  • Ασχολήσου με άλλες δραστηριότητες στις οποίες να νιώθεις ότι τα καταφέρνεις καλά. Οι δυσκολίες στα μαθηματικά μπορούν βαθμιαία να υποσκάψουν το αίσθημα ικανότητάς μας. Η ενασχόλησή σου με δραστηριότητες όπως η μουσική, η συμμετοχή σε ομαδικά αθλήματα ή σε ότι άλλο πιστεύεις ότι τα καταφέρνεις και νιώθεις καλά, συμβάλλει στην οικοδόμηση και την ενίσχυση της αυτοπεποίθησής σου, η οποία μπορεί να πληγωθεί εξαιτίας των δυσκολιών σου στην ανάγνωση.  

Εάν έχεις κάποιο καθήκον, κάποια δραστηριότητα ή κάποια εργασία και οι δυσκολίες στου στα μαθηματικά δυσχεραίνουν περισσότερο την προσπάθειά σου να την ολοκληρώσεις, μπορείς να δοκιμάσεις να κάνεις τα εξής:

  • Χώρισε τις εργασίες και τα καθήκοντα σε μικρότερα μέρη. Χωρίζοντας τα μεγαλύτερα καθήκοντα ή τους μεγαλύτερους στόχους σε μικρότερα μέρη, αποκτούμε τη δυνατότητα να συγκεντρωνόμαστε περισσότερο, γεγονός που καθιστά τις μεγάλες εργασίες λιγότερο εξαντλητικές. 
  • Αφιέρωσε αρκετό χρόνο στις εργασίες και κάνε συχνά διαλείμματα. Τα άτομα με δυσκολίες στα μαθηματικά, ίσως χρειάζονται λίγο περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσουν τα καθήκοντα που απαιτούν μαθηματικές δεξιότητες. Να είσαι, λοιπόν, ρεαλιστής για τον περισσότερο χρόνο που θα χρειαστείς για να ολοκληρώσεις τις εργασίες σου. Επίσης, κάθε φορά που προγραμματίζεις μια αρκετά κοπιαστική δραστηριότητα, θα σε βοηθήσει να κάνεις συχνά ολιγόλεπτα διαλείμματα ώστε να ξεκουράζεις το μυαλό σου. 
  • Απομάκρυνε καθετί που μπορεί να σου αποσπάσει την προσοχή. Οποιοσδήποτε μπορεί εύκολα να αποσπαστεί από κάτι που του τραβά το ενδιαφέρον. Η απομάκρυνση περισπασμών, όπως η τηλεόραση, τα παιχνίδια και το κινητό τηλέφωνο, μπορεί να σε βοηθήσει να συγκεντρωθείς πλήρως στα καθήκοντα που απαιτούν πολλή νοητική προσπάθεια.  
  • Χρησιμοποίησε τα σωστά εργαλεία. Όταν έχεις να κάνεις εργασίες στα μαθηματικά, προσπάθησε να χρησιμοποιείς μια αριθμομηχανή που γνωρίζεις πώς λειτουργεί, μολύβια, ώστε να μπορείς να σβήνεις εύκολα, και  χαρτί μιλιμετρέ για να σχηματίζεις καλά τους αριθμούς.  
  • Περίγραψε προφορικά, γράψε ή ζωγράφισε τα προβλήματα. Οι μαθηματικές έννοιες μπορεί να είναι πολύ αφηρημένες. Έτσι, το να περιγράψουμε τα προβλήματα προφορικά με δικά μας λόγια, να τα γράψουμε ή να τα ζωγραφίσουμε μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τα προβλήματα με διαφορετικό και πιο συγκεκριμένο τρόπο.    

Εάν έχεις ήδη δοκιμάσει κάποιες ή τις περισσότερες από τις παραπάνω προτάσεις και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζεις επιμένουν, ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή να ζητήσεις από έναν ενήλικα που εμπιστεύεσαι να αναζητήσει επαγγελματική υποστήριξη. 

 

Εάν οι δεξιότητες στα μαθηματικά δεν εξελίσσονται όπως αναμένεται παρά τις προσπάθειες και οι δυσκολίες δεν συμβαδίζουν καθόλου με αυτές που αντιμετωπίζουν άλλα άτομα της ίδιας ηλικίας, ίσως αποτελούν ένδειξη μιας διαταραχής που αποκαλείται Δυσαριθμησία.

 

Τι είδους επαγγελματική υποστήριξη μπορεί να με βοηθήσει;

Πολλές φορές βιώνουμε ένα αίσθημα ντροπής, ανεπάρκειας ή ακόμα και ενοχής όταν αντιμετωπίζουμε δυσκολίες στα μαθηματικά. Κάποιες φορές, μπορεί ακόμα και να θεωρήσουμε ότι οι δυσκολίες μας δεν είναι και τόσο σπουδαίες και ότι θα τις ξεπεράσουμε μεγαλώνοντας. Εάν, όμως, θεωρούμε ότι πράγματι αντιμετωπίζουμε δυσκολίες στα μαθηματικά, μπορούμε τώρα να λάβουμε υποστήριξη και καθοδήγηση. 

 

Εάν θεωρείς ότι έχεις δυσκολίες στα μαθηματικά, οι οποίες επιμένουν για περισσότερο από μερικές εβδομάδες, μίλησε σε έναν ενήλικα που εμπιστεύεσαι ή σε έναν εκπαιδευτικό σου. Οι ενήλικες αυτοί μπορούν να σε βοηθήσουν να απευθυνθείς σε κάποιον επαγγελματία για να σε αξιολογήσει ή να λάβεις υποστηρικτική παρέμβαση στα μαθηματικά. Όσο πιο νωρίς λάβεις υποστήριξη, ακόμα και για μικρό χρονικό διάστημα, τόσο καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα.  

 

Οι ειδικοί της εκπαίδευσης και οι δάσκαλοι μελέτης των μαθηματικών, κυρίως εκείνοι που διαθέτουν εμπειρία στη διδασκαλία των μαθητών που μαθαίνουν διαφορετικά, μπορούν να μας βοηθήσουν να προσεγγίσουμε τις δυσκολίες μας στα μαθηματικά και την αριθμητική με διάφορους και περισσότερο αποτελεσματικούς τρόπους. Η βοήθεια στη μελέτη των μαθηματικών δίνει επίσης την ευκαιρία σε ένα παιδί να εξασκήσει τις μαθηματικές του δεξιότητες σε ένα πλαίσιο με πιο αργό ρυθμό και λιγότερο αγχωτικό.

 

Εκτός σχολείου, πρόσθετες υπηρεσίες παρέχουν τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.).

 

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;

Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για τις πιο κοντινές διαθέσιμες υπηρεσίες του εκπαιδευτικού συστήματος και του συστήματος δημόσιας υγείας για την παροχή βοήθειας στα παιδιά και τους εφήβους σε όλη τη χώρα, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας Χαρτογράφηση Υπηρεσιών εδώ.

Μπορείτε επίσης να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σαρώνοντας με την κάμερα του τηλεφώνου σας τον παρακάτω κωδικό QR ή πατώντας στο σύνδεσμο εδώ.

 

camhicode-2

Ήταν χρήσιμες αυτές οι πληροφορίες;
Ναι!
Όχι πραγματικά