Ποιες είναι οι τυπικές προσδοκίες στα μαθηματικά;

Όπως συμβαίνει και με κάθε άλλη σύνθετη δεξιότητα, η ικανότητα χειρισμού των αριθμών αναπτύσσεται σταδιακά με το πέρασμα του χρόνου. Στις τυπικές μαθηματικές δεξιότητες κατατάσσονται οι εξής:

Ηλικιακό φάσμα

Προσδοκώμενη δεξιότητα

Από 5 έως 6 ετών

Μετρούν έως το 20, ευθεία και αντίστροφα.

Συσχετίζουν αριθμούς και ποσότητες από το 1 έως το 10. 

Συγκρίνουν δύο ποσά.

Κατανοούν διαφορετικές μαθηματικές έννοιες (π.χ. μεγάλο-μικρό, πριν-μετά).

Περίπου  7 ετών

Μετρούν μέχρι το 100.

Αρχίζουν να κατανοούν την πρόσθεση και την αφαίρεση. 

Περίπου 9 ετών

Αρχίζουν να κατανοούν τον πολλαπλασιασμό και τη διαίρεση.

Περίπου 10 ετών

Προχωρούν σε πιο σύνθετες έννοιες, όπως τα κλάσματα, οι δεκαδικοί, οι μεταβλητές και οι βασικές έννοιες της γεωμετρίας.

 

Πότε χρειάζεται να ανησυχήσω για τις δυσκολίες του παιδιού μου στα μαθηματικά; 

Οι ενδείξεις ότι ένα παιδί δυσκολεύεται στα μαθηματικά περιλαμβάνουν:

  • Δυσκολεύεται να αναγνωρίσει τους αριθμούς. 
  • Καθυστερεί να μάθει να μετράει.
  • Δυσκολεύεται να συνδυάσει τα αριθμητικά σύμβολα (π.χ., το 5) με την αντίστοιχη λέξη (π.χ., πέντε).
  • Αδυνατεί να διακρίνει τον μεγαλύτερο αριθμό ανάμεσα σε δυο (δηλαδή, δεν κατανοεί το μέγεθος των αριθμών και τη μεταξύ τους σχέση).
  • Δυσκολεύεται να αναγνωρίσει μοτίβα και να τοποθετήσει πράγματα σε σειρά (π.χ., από το μικρότερο στο μεγαλύτερο).
  • Αδυνατεί να προσθέτει νοερά απλούς μονοψήφιους αριθμούς. 
  • Έχει την ανάγκη να χρησιμοποιεί οπτικά βοηθήματα για να μετρήσει, όπως τα δάχτυλα των χεριών. 

Ένα μεγαλύτερο παιδί με δυσκολίες στα μαθηματικά ίσως:

  • Δυσκολεύεται σημαντικά να μάθει τις βασικές μαθηματικές πράξεις, όπως την πρόσθεση, την αφαίρεση, τον πολλαπλασιασμό κ.λπ.
  • Αδυνατεί να κατανοήσει τις έννοιες που διατυπώνονται μέσω των γραπτών προβλημάτων και άλλους μη αριθμητικούς μαθηματικούς υπολογισμούς.
  • Δυσκολεύεται να υπολογίσει τον χρόνο που θα χρειαστεί για να ολοκληρώσει μια εργασία/ένα καθήκον. 
  • Δυσκολεύεται να κάνει τις ασκήσεις των μαθηματικών στο σπίτι και να ολοκληρώσει τα τεστ/διαγωνίσματα των μαθηματικών.
  • Δυσκολεύεται να διατηρήσει τη βαθμολογία του στα μαθηματικά στον μέσο όρο της τάξης.
  • Δυσκολεύεται να επεξεργαστεί οπτικοχωρικές απεικονίσεις, όπως τα γραφήματα και τα διαγράμματα.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στα μαθηματικά ενδέχεται να επεκτείνονται και σε άλλους τομείς:

  • Δυσκολεύονται να θυμηθούν τους  αριθμούς που χρησιμοποιούν συχνά, όπως αριθμούς τηλεφώνου, ταχυδρομικούς κώδικες και σκορ παιχνιδιών.
  • Δυσκολεύονται να μετρήσουν τα χρήματα, να κάνουν ψιλά ή να υπολογίσουν το κόστος μιας αγοράς.
  • Δυσκολεύονται να μάθουν να διαβάζουν το ρολόι ή να πουν την ώρα.
  • Δυσκολεύονται να εκτιμήσουν τις αποστάσεις ή να κάνουν πρακτικές μετρήσεις.
  • Δυσκολεύονται να θυμηθούν τις οδηγίες μετάβασης σε μια τοποθεσία.
  • Δυσκολεύονται να κρατήσουν το σκορ σε ένα παιχνίδι.

 

Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω το παιδί μου με δυσκολίες στα μαθηματικά;

Οι γονείς/φροντιστές γνωρίζουν τα παιδιά τους καλύτερα από όλους. Εάν είστε γονέας/φροντιστής, χρειάζεται να γνωρίζετε ότι ένα παιδί με δυσκολίες στα μαθηματικά συνήθως έχει ανάγκη πρόσθετης βοήθειας για να μπορέσει να ακολουθήσει το μάθημα, να κάνει τις ασκήσεις του και να ανταποκριθεί καλά στα τεστ και τα διαγωνίσματα. Έτσι, υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορείτε να δοκιμάσετε να κάνετε:

  • Μιλήστε στον δάσκαλο του παιδιού σας. Εάν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας αντιμετωπίζει κάποιες δυσκολίες, απευθυνθείτε στον δάσκαλό του. Μέσα από τη συζήτηση μαζί του, θα μπορέσετε να διαπιστώσετε εάν το παιδί έχει δυσκολίες και στο σχολείο, και αν έχει γίνει κάποια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες αυτές, και να μάθετε εάν υπάρχουν επιπλέον τρόποι για να το υποστηρίξετε.
  • Αυξήστε τις θετικές εμπειρίες του παιδιού σας με τα μαθηματικά. Τα παιδιά με δυσκολίες στα μαθηματικά έχουν συνήθως αρνητικά βιώματα με το μάθημα αυτό και προσπαθούν να τα αποφύγουν με κάθε τρόπο. Ίσως, λοιπόν, σε συνεργασία με τον δάσκαλο του παιδιού σας, να μπορέσετε να βρείτε ιδέες για να προσαρμόσετε τις εργασίες των μαθηματικών και να τις κάνετε πιο διασκεδαστικές, πιο ενδιαφέρουσες και πιο ελκυστικές.

Εάν έχετε ήδη δοκιμάσει αυτές τις προτάσεις και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί σας επιμένουν, ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή να αναζητήσετε επαγγελματική υποστήριξη. 

Εάν οι μαθηματικές δεξιότητες του παιδιού σας δεν εξελίσσονται όπως αναμένεται παρά τις όποιες προσπάθειες και οι δυσκολίες του διαφέρουν πολύ από αυτές που αντιμετωπίζουν τα παιδιά της ίδιας ηλικίας, ίσως υπάρχει ένδειξη μιας πιθανής διαταραχής που ονομάζεται Δυσαριθμησία.

 

Τι είδους επαγγελματική υποστήριξη μπορώ να αναζητήσω για να λάβω βοήθεια;

Πολλές φορές, οι γονείς/φροντιστές βιώνουν ένα αίσθημα ντροπής, ανεπάρκειας ή ακόμα και ενοχής όταν το παιδί τους αντιμετωπίζει δυσκολίες στα μαθηματικά. Άλλοι πάλι πιστεύουν ότι οι δυσκολίες του παιδιού τους στα μαθηματικά δεν είναι κάτι σπουδαίο και ότι θα μπορέσει να τις ξεπεράσει μεγαλώνοντας. Ορισμένοι γονείς/φροντιστές ίσως προτιμήσουν να περιμένουν μήπως το παιδί τους βελτιωθεί την επόμενη χρονιά. Εάν, ωστόσο, σας ανησυχεί το γεγονός ότι το παιδί σας δυσκολεύεται στα μαθηματικά, μπορείτε τώρα να λάβετε υποστήριξη και καθοδήγηση.  

Σε περίπτωση που οι δυσκολίες στα μαθηματικά που αντιμετωπίζει το παιδί σας επιμένουν για περισσότερο από μερικές εβδομάδες, ζητήστε από κάποιον ειδικό να το αξιολογήσει ή απευθυνθείτε στο σχολείο ώστε να λάβει το παιδί σας υποστηρικτική βοήθεια . Το δημόσιο σύστημα παρέχει υπηρεσίες στο κοινό μέσω των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.). Όσο πιο νωρίς λάβει το παιδί σας υποστήριξη, ακόμα και για μικρό χρονικό διάστημα, τόσο καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα αναφορικά με τις δυσκολίες του στα μαθηματικά. 

Οι ειδικοί της εκπαίδευσης και οι καθηγητές  των μαθηματικών, κυρίως εκείνοι που διαθέτουν εμπειρία στη διδασκαλία των μαθητών που μαθαίνουν διαφορετικά, μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να προσεγγίσουν τις δυσκολίες τους στα μαθηματικά με εναλλακτικούς και περισσότερο αποτελεσματικούς τρόπους. Η εξειδικευμένη βοήθεια στη μελέτη των μαθηματικών δίνει, επίσης, την ευκαιρία σε ένα παιδί να εξασκήσει τις μαθηματικές του δεξιότητες σε ένα πλαίσιο με πιο αργό ρυθμό και λιγότερο αγχωτικό.

 

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;

Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για τις πιο κοντινές διαθέσιμες υπηρεσίες του εκπαιδευτικού συστήματος και του συστήματος δημόσιας υγείας για την παροχή βοήθειας στα παιδιά και τους εφήβους σε όλη τη χώρα, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας Χαρτογράφηση Υπηρεσιών εδώ.

Μπορείτε επίσης να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σαρώνοντας με την κάμερα του τηλεφώνου σας τον παρακάτω κωδικό QR ή πατώντας στο σύνδεσμο εδώ.

 

camhicode-2

Ήταν χρήσιμες αυτές οι πληροφορίες;
Ναι!
Όχι πραγματικά