Ποια είναι τα συνηθισμένα ή τυπικά περιορισμένα και επαναλαμβανόμενα ενδιαφέροντα και συμπεριφορές;

Είναι φυσιολογικό για τα βρέφη να προσκολλώνται στα αγαπημένα τους αντικείμενα και να κάνουν αρκετές επαναλαμβανόμενες ρυθμικές κινήσεις, όπως το λίκνισμα του κορμού (μπροστά-πίσω) και το φτερούγισμα των χεριών.  Τα μικρά παιδιά δείχνουν έντονη προτίμηση για συγκεκριμένα παιχνίδια, παραμύθια ή τελετουργίες πριν από τον βραδινό ύπνο. Τα  παιδιά προσχολικής ηλικίας εκδηλώνουν πιο σύνθετες συμπεριφορές, όπως καθημερινές τελετουργίες, επανάληψη ενός συγκεκριμένου ρόλου όταν παίζουν παιχνίδια προσποίησης, συλλογή ή αποθήκευση αντικειμένων, κ.λπ. Κάποια μικρά αγόρια, για παράδειγμα, γοητεύονται πολύ από τα αυτοκίνητα. Παίζουν με αυτοκινητάκια πολλές ώρες την ημέρα, κάνουν ερωτήσεις, αποκτούν πολλές γνώσεις γύρω από τα αυτοκίνητα, μπορούν να αναγνωρίσουν τις μάρκες των αυτοκινήτων στους δρόμους και σε φωτογραφίες, κ.λπ.

 

Πότε χρειάζεται να ανησυχήσω για έναν μαθητή μου με περιορισμένα και επαναλαμβανόμενα ενδιαφέροντα και συμπεριφορές;

Πολλά παιδιά δείχνουν κατά κανόνα έντονο ενδιαφέρον για μια συγκεκριμένη κατηγορία αντικειμένων ή δραστηριοτήτων και επιδίδονται σε ορισμένες επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές, όπως το δάγκωμα των νυχιών, η προσκόλληση σε ένα συγκεκριμένο παιχνίδι ή η συλλογή ή αποθήκευση συγκεκριμένων αντικειμένων. 

Οι εκπαιδευτικοί ίσως χρειαστεί να ανησυχήσετε εάν οι αυτές συμπεριφορές παρεμβαίνουν στις καθημερινές δραστηριότητες των μαθητών μέσα στη σχολική τάξη, αποτρέποντάς τα από το να αλληλεπιδρούν με τους συμμαθητές τους, και εάν κάθε προσπάθειά τους να τις σταματήσουν οδηγεί σε έκρηξη. 

Ίσως χρειαστεί επίσης να ανησυχήσετε και να αναζητήσετε επαγγελματική βοήθεια, σε περίπτωση που ένας μαθητής σας εμφανίσει κάποια ή κάποιες από τις παρακάτω συμπεριφορές: 

  • Επανειλημμένα περιστρέφει αντικείμενα, βάζει στη σειρά τα παιχνίδια του ή φτερουγίζει τα χέρια του μπροστά στα μάτια του.
  • Συχνά πετά αντικείμενα χωρίς να προσέχει εάν θα χτυπήσουν κάποιον. 
  • Δυσφορεί υπερβολικά στις μικρές αλλαγές. οποιαδήποτε αλλαγή στη ρουτίνα του, μπορεί να τον οδηγήσει σε ξεσπάσματα. 
  • Προσκολλάται έντονα σε ασυνήθιστα αντικείμενα, όπως βούρτσες, πέτρες ή  κορδέλες για τα μαλλιά.
  • Τον ενοχλούν υπερβολικά οι δυνατοί θόρυβοι, όπως ο θόρυβος της ηλεκτρικής σκούπας ή άλλων οικιακών ηλεκτρικών συσκευών.
  • Τον ενοχλούν ιδιαίτερα το έντονο φως, συγκεκριμένες υφές υφασμάτων, οι έντονες μυρωδιές και γεύσεις.

 

Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω έναν μαθητή  με περιορισμένα και επαναλαμβανόμενα ενδιαφέροντα και συμπεριφορές;

Για ορισμένα παιδιά, κάποιες συμπεριφορές, όπως το φτερούγισμα των χεριών, είναι ευχάριστες και τα βοηθούν να αντιμετωπίζουν καινούργιες ή στρεσογόνες καταστάσεις, ή τα βοηθούν να εκφράζονται καλύτερα όταν νιώθουν ενόχληση μέσα στη σχολική τάξη. Παρ’ όλα αυτά, εάν είστε εκπαιδευτικός, μπορείτε να συμβάλλετε στο να αποτρέψετε τις  περιορισμένες ή τις επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές ενός μαθητή από το να γίνουν διαταρακτικές ή επικίνδυνες. Ακολουθούν ορισμένα πράγματα που μπορείτε να δοκιμάσετε μέσα στην τάξη:

  • Μειώστε τις πηγές του άγχους. Μπορείτε να προσπαθήσετε να διατηρήσετε ένα ήσυχο περιβάλλον μάθησης, να μιλάτε χαμηλόφωνα και να αποφεύγετε να διακόπτετε έναν μαθητή με τέτοιου είδους δυσκολίες όταν φαίνεται εντελώς απορροφημένος σε κάποια δραστηριότητα. 
  • Οργανώστε τις καθημερινές ρουτίνες της τάξης. Η προβλέψιμη ρουτίνα μπορεί να μειώσει το άγχος και να βοηθήσει να χαλαρώσει ένας μαθητής που δυσκολεύεται εξαιτίας περιορισμένων συμπεριφορών. Είναι, επίσης, ωφέλιμο να προειδοποιείτε και γενικά να προετοιμάζετε το συγκεκριμένο μαθητή σας σε περίπτωση αλλαγής κάποιας ρουτίνας (π.χ., όταν η τάξη πρόκειται να πάει σχολική εκδρομή). 
  • Μειώστε τα ενοχλητικά αισθητηριακά ερεθίσματα. Μπορείτε να προσπαθήσετε να αποφύγετε ερεθίσματα και καταστάσεις που δείχνουν να προκαλούν δυσφορία στον μαθητή σας, όπως χώρους με θόρυβο και έντονο φωτισμό. 
  • Αποφεύγετε να διακόπτετε τις επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Είναι σημαντικό να αποφεύγετε να διακόπτετε τις επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές ή να τιμωρείτε έναν μαθητή για τα ξεσπάσματα θυμού του μετά από κάποιο στρεσογόνο συμβάν.  
  • Παρατηρήστε προσεκτικά τον μαθητή σας. Είναι σημαντικό  να παρατηρείτε και να σημειώνετε τις περιορισμένες ή επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές που εκδηλώνει ο μαθητής σας μέσα στην τάξη, είτε είναι διαταρακτικές είτε όχι.  
  • Ενημερώστε τους γονείς/φροντιστές του μαθητή σας για τις ανησυχίες σας. Εάν ένας μαθητής σας εκδηλώνει περιορισμένες ή επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές που προκαλούν ανησυχία, καλό θα είναι να κανονίσετε μια συνάντηση με τους γονείς/φροντιστές του. 
  • Μιλήστε με τον επαγγελματία ψυχικής υγείας του σχολείου. Αφού επικοινωνήσετε με τους γονείς/φροντιστές του μαθητή, μπορείτε, επίσης, να συμβουλευτείτε τον επαγγελματία ψυχικής υγείας του σχολείου, ώστε να προσδιορίσει εάν ο μαθητής χρειάζεται περαιτέρω υποστήριξη ή αξιολόγηση.
  • Αναζητήστε υποστήριξη. Με την άδεια του γονέα/φροντιστή, μπορείτε, ως εκπαιδευτικός, να συμβουλευτείτε και άλλους επαγγελματίες που ειδικεύονται στην υποστήριξη των παιδιών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες ώστε να κατακτήσουν τα ορόσημά τους. 

Οι παιδίατροι, οι εργοθεραπευτές, οι φυσικοθεραπευτές  και οι λογοθεραπευτές μπορούν να παρατηρήσουν και να αξιολογήσουν τις δεξιότητες ενός παιδιού, και να διαπιστώσουν εάν υπάρχει κάποια καθυστέρηση. Επιπλέον, οι γονείς/φροντιστές του παιδιού μπορούν να επιλέξουν να ζητήσουν από τους επαγγελματίες αυτούς να βοηθήσουν το παιδί τους να αναπτύξει τις δεξιότητες στις οποίες δυσκολεύεται. Οι εργοθεραπευτές, οι φυσικοθεραπευτές και οι λογοθεραπευτές συνεργάζονται επίσης τόσο με τους εκπαιδευτικούς όσο και με τους γονείς/φροντιστές, και τους μαθαίνουν πώς να υποστηρίζουν την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του παιδιού και εκτός των θεραπευτικών συνεδριών.  

Το δημόσιο σύστημα παρέχει υπηρεσίες στο κοινό μέσω των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας Παιδιών και εφήβων και των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.).

Εάν οι επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές ενός μαθητή σας είναι πολύ συχνές και έντονες, εκδηλώνονται σε πολλά διαφορετικά πλαίσια, διαφέρουν πολύ από αυτές που αντιμετωπίζουν τα παιδιά της ίδιας ηλικίας και παρεμβαίνουν αρνητικά στις καθημερινές του δραστηριότητες μέσα στη σχολική τάξη, ίσως αποτελούν ένδειξη Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ).

 

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;

Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για τις πιο κοντινές διαθέσιμες υπηρεσίες του εκπαιδευτικού συστήματος και του συστήματος δημόσιας υγείας για την παροχή βοήθειας στα παιδιά και τους εφήβους σε όλη τη χώρα, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας Χαρτογράφηση Υπηρεσιών εδώ.

Μπορείτε επίσης να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σαρώνοντας με την κάμερα του τηλεφώνου σας τον παρακάτω κωδικό QR ή πατώντας στο σύνδεσμο εδώ.

 

camhicode-2

Ήταν χρήσιμες αυτές οι πληροφορίες;
Ναι!
Όχι πραγματικά