Ποια είναι τα τυπικά επίπεδα έλλειψης προσοχής, υπερκινητικότητας και παρορμητικότητας;

Είναι σύνηθες για τα παιδιά κάτω των 6 ετών να εμφανίζουν έλλειψη προσοχής, υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα. Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, οι απαιτήσεις από αυτά σταδιακά αυξάνονται, και αν εξακολουθήσουν να είναι απρόσεκτα, υπερκινητικά ή παρορμητικά, είναι πιθανό να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στο σχολείο και στις δραστηριότητές τους.

Υπάρχουν κάποιες περιστάσεις κατά τις οποίες παιδιά και έφηβοι αναμένεται να παρουσιάσουν έλλειψη προσοχής, υπερκινητικότητα ή παρορμητικότητα:

  • Όταν δεν κοιμούνται ή δεν ξεκουράζονται αρκετά.
  • Όταν δεν τρώνε σωστά.
  • Όταν νιώθουν αγχωμένα ή πιεσμένα. 
  • Όταν αισθάνονται λυπημένα ή απογοητευμένα.
  • Όταν είναι ιδιαίτερα απορροφημένα από την τεχνολογία και τις διάφορες ηλεκτρονικές συσκευές.

Οι δυσκολίες που σχετίζονται με έλλειψη προσοχής, υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα δεν συνεχίζονται στην ενήλικη ζωή, καθώς ακόμα και τα παιδιά που αργούν να ωριμάσουν  σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους τελικά ωριμάζουν.

 

Πότε χρειάζεται να ανησυχήσω για την έλλειψη προσοχής, την υπερκινητικότητα και την παρορμητικότητα ενός μαθητή μου;

Ως εκπαιδευτικός, χρειάζεται να σας ανησυχήσει η έλλειψη προσοχής, η υπερκινητικότητα και η παρορμητικότητα ενός μαθητή σας, εάν τον οδηγούν σε δυσκολίες μέσα στη σχολική τάξη ή στη σχέση του με τους συμμαθητές του. Μερικές κοινές δυσκολίες που σχετίζονται με την έλλειψη προσοχής και θα πρέπει να λάβετε υπόψη είναι:

  • Κάνει πάρα πολλά λάθη απροσεξίας στα σχολικά μαθήματα.
  • Αποσπάται εύκολα η προσοχή του.
  • Δυσκολεύεται να ακούσει όταν του μιλούν.
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες.
  • Δυσκολεύεται υπερβολικά με τις μεγάλες σε διάρκεια, παρατεταμένες εργασίες και καθήκοντα.
  • Ξεχνά πολύ συχνά ακόμα και απλά πράγματα.
  • Χάνει συχνά αντικείμενα.

Μερικές κοινές δυσκολίες που σχετίζονται με την υπερκινητικότητα είναι:

  • Κινείται νευρικά στη θέση του.
  • Στριφογυρίζει.
  • Δυσκολεύεται να παραμείνει σε ένα μέρος για πολλή ώρα.
  • Τρέχει υπερβολικά, σκαρφαλώνει ή κινείται διαρκώς.
  • Δυσκολεύεται να παίξει ήρεμα.

Μερικές κοινές δυσκολίες που σχετίζονται με την παρορμητικότητα είναι:

  • Είναι ανυπόμονος.
  • Δυσκολεύεται να περιμένει τη σειρά του.
  • Διακόπτει τους άλλους.
  • Πετάγεται και μιλάει χωρίς να σκέφτεται.

Κάποιοι μαθητές ενδέχεται να αντιμετωπίζουν μόνο κάποιες από αυτές τις δυσκολίες, ενώ άλλοι περισσότερες. Γενικά, οι μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες οι οποίες σχετίζονται με την έλλειψη προσοχής είναι αρκετά πιθανό να αντιμετωπίζουν επίσης δυσκολίες που σχετίζονται με την υπερκινητικότητα και την παρορμητικότητα. Το αποτέλεσμα είναι να δυσκολεύονται ιδιαίτερα να λειτουργήσουν στο σχολείο ή σε άλλες δραστηριότητες.

 

Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω έναν μαθητή μου με έλλειψη προσοχής, υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα;

Ακολουθούν μερικοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε, ως εκπαιδευτικός, να προσπαθήσετε να βοηθήσετε τους μαθητές εκείνους που εμφανίζουν έλλειψη προσοχής, υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα. 

  • Μιλήστε για αυτό. Είναι σημαντικό να μιλήσετε στον μαθητή σας για να διαπιστώσετε και οι δύο για πόση ώρα είναι σε θέση να διατηρήσει την προσοχή του. Έχοντας ο μαθητής σας αυτή την επίγνωση, θα μπορέσει να οργανωθεί στο  καθήκον που έχει αναλάβει. 
  • Βοηθήστε τον μαθητή σας να επιμερίζει τις μεγάλες εργασίες σε πολλά μικρά βήματα, ώστε να μπορεί να συγκεντρώνεται σε ένα κάθε φορά. 
  • Βοηθήστε τον μαθητή σας να φτιάχνει ημερήσια προγράμματα με ενσωματωμένα διαλείμματα, και να ορίζει στόχους με χρονικές προθεσμίες. Με αυτό τον τρόπο, θα παραμένει συγκεντρωμένος στις εργασίες και τα καθήκοντά του μέχρι να τα ολοκληρώσει.
  • Βοηθήστε τον μαθητή σας να δημιουργεί λίστες ελέγχου ή να χρησιμοποιεί ένα ημερολόγιο. Με αυτό τον τρόπο, θα μπορεί να παρακολουθεί τις εργασίες του και να περιορίζει την αμέλεια.
  • Δημιουργήστε ένα σύστημα ανταμοιβών, ώστε να διατηρήσετε το κίνητρο του μαθητή σας να αναλαμβάνει και να ολοκληρώνει καθήκοντα. 
  • Παρέχετε στον μαθητή σας ήρεμες υπενθυμίσεις όταν είναι σημαντικό να παραμείνει καθιστός και να μην κινείται τριγύρω. 
  • Δώστε στον μαθητή σας την ευκαιρία να κινείται τριγύρω στη διάρκεια της ημέρας, ώστε να μειωθούν οι πιθανότητες να δυσκολευτεί κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του.  
  • Ενημερώστε τους γονείς/φροντιστές του μαθητή σας για τις ανησυχίες σας. Οι γονείς/φροντιστές του μαθητή χρειάζεται να ενημερώνονται για οτιδήποτε ανησυχητικό συμβαίνει στο σχολείο σε σχέση με το παιδί τους.  Ίσως με τον τρόπο αυτό να μπορέσουν να διαπιστώσουν εάν το παιδί εμφανίζει παρόμοιες ανησυχητικές συμπεριφορές και εκτός σχολείου.
  • Αναζητήστε βοήθεια από τον επαγγελματία ψυχικής υγείας του σχολείου. Γενικά, η έλλειψη προσοχής, η υπερκινητικότητα και η παρορμητικότητα είναι δύσκολο να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά μέσα στη σχολική τάξη, ειδικά εάν οδηγούν σε δυσκολίες στη μάθηση και στη συμπεριφορά. Στις περισσότερες περιπτώσεις, όταν η έλλειψη προσοχής, η υπερκινητικότητα και η παρορμητικότητα προκαλούν ανησυχία, είναι απαραίτητη η υποστήριξη από τον επαγγελματία ψυχικής υγείας του σχολείου. 
  • Αναζητήστε υποστήριξη. Με την άδεια του γονέα/φροντιστή, μπορείτε, ως εκπαιδευτικός, να συμβουλευτείτε και άλλους επαγγελματίες που ειδικεύονται στην υποστήριξη των παιδιών με δυσκολίες συμπεριφοράς.

Ο παιδίατρος ή ο οικογενειακός γιατρός μπορεί να βοηθήσει σχετικά με κάποιους αρχικούς προβληματισμούς  και να παραπέμψει σε εξειδικευμένους επαγγελματίες. Επίσης, εφόσον είναι εφικτό, θα βοηθούσε η συμβουλή από  έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας. 

Το δημόσιο σύστημα παρέχει υπηρεσίες στο κοινό μέσω των υπηρεσιών ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων και των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.).

Ως εκπαιδευτικός, είναι σημαντικό να προσέχετε ώστε να αποφεύγετε να γίνεστε επικριτικός/ή απέναντι στους μαθητές με έλλειψη προσοχής, υπερκινητικότητα ή παρορμητικότητα. Σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις, οι μαθητές αυτοί δεν υιοθετούν τις συγκεκριμένες συμπεριφορές εσκεμμένα και δεν προσπαθούν να δημιουργήσουν δυσκολίες. Η τιμωρία δεν βοηθάει, ενώ ενδέχεται ακόμα και να δημιουργήσει άλλου είδους ζητήματα στο μέλλον.

Εάν η έλλειψη προσοχής, η υπερκινητικότητα και η παρορμητικότητα του μαθητή σας εκδηλώνονται πολύ συχνά και έντονα, και σε πολλά διαφορετικά πλαίσια,  διαφέρουν πολύ από αυτές που βιώνουν τα παιδιά της ίδιας ηλικίας και παρεμβαίνουν αρνητικά στις καθημερινές σχολικές του δραστηριότητες μέσα στην τάξη, ίσως αποτελούν ένδειξη πιθανής Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ/Υ).

 

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;

Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για τις πιο κοντινές διαθέσιμες υπηρεσίες του εκπαιδευτικού συστήματος και του συστήματος δημόσιας υγείας για την παροχή βοήθειας στα παιδιά και τους εφήβους σε όλη τη χώρα, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας Χαρτογράφηση Υπηρεσιών εδώ.

Μπορείτε επίσης να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σαρώνοντας με την κάμερα του τηλεφώνου σας τον παρακάτω κωδικό QR ή πατώντας στο σύνδεσμο εδώ.

 

camhicode-2

Ήταν χρήσιμες αυτές οι πληροφορίες;
Ναι!
Όχι πραγματικά