Ποια είναι η συνηθισμένη ή τυπική χρήση οθόνης;

Οι περισσότεροι από εμάς βασιζόμαστε πλέον σε κάποιο βαθμό στις ηλεκτρονικές συσκευές μας. Έτσι, η χρήση τέτοιων συσκευών θεωρείται πλέον αρκετά τυπική. Τα μικρά παιδιά περνούν χρόνο μπροστά στις οθόνες για να παρακολουθήσουν εκπαιδευτικές εκπομπές και να παίξουν εκπαιδευτικά παιχνίδια. Τα μεγαλύτερα παιδιά και οι έφηβοι χρησιμοποιούν τις οθόνες για να παρακολουθήσουν μαθήματα, να ολοκληρώσουν τη σχολική τους μελέτη, να κάνουν ομαδικές εργασίες και να παίξουν παιχνίδια. Συνηθίζεται, επίσης, οι έφηβοι να χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές συσκευές για να συνομιλούν με τους φίλους τους και να παρακολουθούν τις τελευταίες τάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 

 

Πότε χρειάζεται να ανησυχήσω για την πολύωρη χρήση οθόνης που κάνει ένας μαθητής μου; 

Η πολύωρη χρήση οθόνης αποτελεί συνήθη λόγο για τον οποίο ανησυχούν οι  ενήλικες. Τι εννοούμε, όμως, όταν λέμε «πολύωρη χρήση»; Οι εκπαιδευτικοί, όταν εξετάζουν το θέμα της χρήσης οθόνης από τους μαθητές, χρειάζεται να λάβουν υπόψη τους την ηλικία των μαθητών, τους λόγους για τους οποίους χρησιμοποιούν την τεχνολογία (π.χ., για να κάνουν μια σχολική εργασία ή για να παίξουν ηλεκτρονικά παιχνίδια και να χρησιμοποιήσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης) αλλά και τις ατομικές τους ανάγκες. 

 

Ακολουθούν ορισμένες ενδείξεις ότι οι μαθητές ίσως έχουν αρχίσει να αποκτούν δυσκολία αναφορικά με την πολύωρη χρήση οθόνης:

  • Παρέμβαση στις καθημερινές σχολικές δραστηριότητες. Όταν η χρήση οθόνης, φανερή ή κρυφή, εμποδίζει τον μαθητή να προσέξει στο μάθημα μέσα στην τάξη ή να ολοκληρώσει τις εργασίες του.
  • Δυσκολίες συμπεριφοράς. Επιθετικότητα, ευερεθιστότητα ή δυσαρέσκεια όταν ο εκπαιδευτικός επιχειρήσει να αποτρέψει την ακατάλληλη χρήση οθόνης μέσα στην τάξη. 
  • Συναισθηματικές δυσκολίες. Εμφανής θλίψη, απόσυρση ή νευρικότητα όταν ο μαθητής δεν είναι συνδεδεμένος στο διαδίκτυο ή ενασχόληση με το πότε θα συνδεθεί ξανά.  
  • Κοινωνικές δυσκολίες. Όταν η χρήση οθόνης παρεμποδίζει την κοινωνικοποίηση του μαθητή σύμφωνα με την ηλικία του, για παράδειγμα ο μαθητής παραμένει αφοσιωμένος στην οθόνη αντί να κάνει παρέα με συμμαθητές και φίλους του. 

 

Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω έναν μαθητή μου που κάνει πολύωρη χρήση οθόνης;

Ακολουθούν ορισμένα πράγματα που μπορείτε να κάνετε, ως εκπαιδευτικός, για να διαχειριστείτε τους μαθητές που επιχειρούν να χρησιμοποιήσουν τεχνολογικές συσκευές μέσα στην τάξη:

  • Δώστε το παράδειγμα. «Οι πράξεις μιλούν πιο δυνατά από τα λόγια». Ως εκπαιδευτικός, χρειάζεται να αποφεύγετε ο ίδιος/η ίδια να χρησιμοποιείτε τις ηλεκτρονικές συσκευές σας όση ώρα βρίσκεστε μέσα στη σχολική αίθουσα ή όταν βρίσκεστε μαζί με τους μαθητές σας. 
  • Καθορίστε σαφείς κανόνες όσον αφορά στη χρήση οθόνης μέσα στην τάξη. Εάν το κρίνετε απαραίτητο, μιλήστε στον μαθητή σας ή σε όλη την τάξη για τους κανόνες που διέπουν τη χρήση οθόνης μέσα στην τάξη, καθώς και για τις συνέπειες έχει η παραβίασή τους. 
  • Ενημερώστε τους γονείς/φροντιστές του μαθητή σας για τις ανησυχίες σας. Οι γονείς/φροντιστές του μαθητή χρειάζεται να ενημερώνονται για οτιδήποτε ανησυχητικό συμβαίνει στο σχολείο σε σχέση με το παιδί τους. Ίσως με τον τρόπο αυτό να μπορέσουν να διαπιστώσουν εάν το παιδί εμφανίζει παρόμοιες ανησυχητικές συμπεριφορές και εκτός σχολείου.
  • Αναζητήστε βοήθεια από τον επαγγελματία ψυχικής υγείας του σχολείου. Γενικά, οι συμπεριφορές που σχετίζονται με την πολύωρη χρήση οθόνης είναι δύσκολο να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά μέσα στη σχολική τάξη, ειδικά εάν επαναλαμβάνονται τακτικά. Συνεπώς, εάν ένας μαθητής σας επιδίδεται σε πολύωρη χρήση οθόνης, είναι απαραίτητη η υποστήριξη από τον επαγγελματία ψυχικής υγείας του σχολείου. 
  • Αναζητήστε υποστήριξη. Με την άδεια του γονέα/φροντιστή, μπορείτε, ως εκπαιδευτικός, να συμβουλευτείτε και άλλους επαγγελματίες που ειδικεύονται στην υποστήριξη των παιδιών με δυσκολίες συμπεριφοράς.

Ο παιδίατρος ή ο οικογενειακός γιατρός μπορεί να βοηθήσει σχετικά με κάποιους αρχικούς προβληματισμούς  και να παραπέμψει σε εξειδικευμένους επαγγελματίες. Επίσης, εφόσον είναι εφικτό, θα βοηθούσε η συμβουλή από  έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας. 

Το δημόσιο σύστημα παρέχει υπηρεσίες στο κοινό μέσω των υπηρεσιών ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων και των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.).

 

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;

Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για τις πιο κοντινές διαθέσιμες υπηρεσίες του εκπαιδευτικού συστήματος και του συστήματος δημόσιας υγείας για την παροχή βοήθειας στα παιδιά και τους εφήβους σε όλη τη χώρα, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας Χαρτογράφηση Υπηρεσιών εδώ.

Μπορείτε επίσης να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σαρώνοντας με την κάμερα του τηλεφώνου σας τον παρακάτω κωδικό QR ή πατώντας στο σύνδεσμο εδώ.

 

camhicode-2

Ήταν χρήσιμες αυτές οι πληροφορίες;
Ναι!
Όχι πραγματικά