Ποια είναι η συνηθισμένη ή τυπική θλίψη;

Είναι τυπικό να νιώθουμε πεσμένοι όταν συμβαίνουν άσχημα ή απροσδόκητα πράγματα. Είναι μέρος της ανθρώπινης φύσης. Καθώς περνάει ο καιρός ή καθώς τα άσχημα πράγματα αρχίζουν να χαλαρώνουν, αρχίζουμε σταδιακά να νιώθουμε καλύτερα. Όταν, όμως, παραμένουμε θλιμμένοι, παρά το γεγονός ότι συμβαίνουν ευχάριστα πράγματα τόσο σε εμάς όσο και στο περιβάλλον μας, αυτό μπορεί να είναι ανησυχητικό. 

 

Πότε χρειάζεται να δώσω ιδιαίτερη προσοχή στη θλίψη;

Το να είμαστε θλιμμένοι για λίγες ώρες στη διάρκεια της ημέρας, μερικές φορές μέσα στην εβδομάδα είναι απόλυτα αναμενόμενο. Εάν, όμως, παρατηρήσουμε ότι νιώθουμε πεσμένοι τον περισσότερο καιρό, τότε ίσως κάτι συμβαίνει. Οι ενδείξεις ότι αντιμετωπίζουμε παρατεταμένη θλίψη περιλαμβάνουν:

  • Εκνευριζόμαστε εύκολα και συχνά.
  • Νιώθουμε απελπισμένοι τον περισσότερο καιρό. 
  • Δεν έχουμε ενέργεια ή νιώθουμε νωθροί, τις περισσότερες ημέρες.
  • Χάνουμε το ενδιαφέρον μας για δραστηριότητες που συνηθίζαμε να απολαμβάνουμε.
  • Δυσκολευόμαστε να συγκεντρωθούμε ακόμα και σε απλά καθήκοντα.
  • Δυσκολευόμαστε να πάρουμε αποφάσεις.
  • Δυσκολευόμαστε ή δεν ασχολούμαστε αρκετά με τα μαθήματά μας. 
  • Σκεφτόμαστε και λέμε αρνητικά πράγματα για τον εαυτό μας.
  • Σκεφτόμαστε και λέμε αρνητικά πράγματα για τον κόσμο, τους άλλους και το μέλλον.
  • Αλλάζουμε τις διατροφικές μας συνήθειες και είτε τρώμε πολύ λίγο είτε τρώμε πάρα πολύ. 
  • Παίρνουμε ή χάνουμε βάρος σε σύντομο χρονικό διάστημα.
  • Εμφανίζουμε κοινωνική απόσυρση (δηλ. απομάκρυνση από τους ανθρώπους γύρω μας). 
  • Νιώθουμε κουρασμένοι το περισσότερο καιρό. 
  • Δυσκολευόμαστε να κοιμηθούμε.

 

Τι μπορώ να κάνω εάν αντιμετωπίζω δυσκολίες που σχετίζονται με παρατεταμένη θλίψη;

Το να χρειάζεται να αντιμετώπιζουμε την παρατεταμένη μας θλίψη μπορεί να είναι κοπιαστικό και εκνευριστικό. Εάν καταλαβαίνεις ότι δυσκολεύεσαι στον τομέα αυτό, μπορείς να δοκιμάσεις τα εξής:

  • Ζήτησε βοήθεια από έναν ενήλικα που εμπιστεύεσαι. Οι ενήλικες που εμπιστευόμαστε είναι συνήθως οι γονείς/φροντιστές μας, άλλα μέλη της οικογένειάς μας ή κάποιος που είναι υπεύθυνος να μας φροντίζει. Ενημέρωσε τους ενήλικες που εμπιστεύεσαι για τις δυσκολίες σου. Μπορούν να σε στηρίξουν οι ίδιοι, αλλά και να σε βοηθήσουν να λάβεις επιπλέον βοήθεια που ίσως χρειάζεσαι. 
  • Δοκίμασε νέες εμπειρίες. Δοκίμασε να συμμετέχεις σε νέες κοινωνικές δραστηριότητες ή να ενταχθείς σε σχολικούς ομίλους. Επειδή όταν νιώθουμε λυπημένοι έχουμε την τάση να αποσυρόμαστε από τον περίγυρό μας, είναι σημαντικό να είμαστε μαζί με άλλους και να συμμετέχουμε σε ευχάριστες δραστηριότητες. 
  • Να γυμνάζεσαι, να τρως καλά και να κάνεις πράγματα που σε ευχαριστούν. Η διατήρηση της σωματικής ευεξίας και η συμμετοχή σε ευχάριστες δραστηριότητες μπορεί να βελτιώσουν τη διάθεσή σου και να σε βοηθήσουν να μεταθέσεις κάποιες φορές την προσοχή σου.Το ότι δεν υπάρχει λόγος να είναι κανείς θλιμμένος δεν σημαίνει ότι πρέπει να είναι και χαρούμενος. Ορισμένες φορές, είναι δύσκολο να κατανοήσουμε γιατί αισθανόμαστε θλιμμένοι, ενώ φαίνεται να έχουμε όλα όσα μας χρειάζονται. Ας μην ξεχνάμε, ωστόσο, ότι το να αισθάνεται κανείς θλιμμένος δεν είναι θέμα επιλογής. 
  • Να θυμάσαι ότι η κινητοποίηση δεν προηγείται της δράσης. Όταν αισθανόμαστε λυπημένοι ή πεσμένοι, είναι αναμενόμενο να μην έχουμε το κίνητρο να κάνουμε πολλά πράγματα. Ωστόσο, είναι εξαιρετικά σημαντικό να ακολουθούμε την καθημερινή μας ρουτίνα και τις καθημερινές μας δραστηριότητες, ακόμα και αν δεν έχουμε το κίνητρο να το κάνουμε, όσο δύσκολο και αν φαντάζει. Εάν εξακολουθήσουμε να ασχολούμαστε με αυτές, είναι πιθανό να αρχίσουμε τελικά να νιώθουμε ότι κινητοποιούμαστε ξανά.  
  • Να θυμάσαι τα καλά πράγματα για τον εαυτό σου. Όταν αισθανόμαστε θλίψη, είναι σύνηθες νιώθουμε άσχημα για τον εαυτό μας. Προσπάθησε να θυμάσαι τα καλά πράγματα για τον εαυτό σου, τα δυνατά σου σημεία και όλα εκείνα που σε κάνουν ενδιαφέρον. Ο καθένας μας είναι μοναδικός με τον δικό του διαφορετικό τρόπο. 
  • Αναγνώρισε και αποδέξου την πρόοδό σου. Όταν σημειώνεις πρόοδο, είναι σημαντικό να την αναγνωρίζεις. Επαίνεσε τον εαυτό σου για κάθε προσπάθεια που κάνεις ώστε να ξεπεράσεις την παρατεταμένη θλίψη σου. 

 

Εάν έχεις ήδη δοκιμάσει κάποιες ή τις περισσότερες από τις παραπάνω προτάσεις και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζεις επιμένουν, ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή να ζητήσεις από έναν ενήλικα που εμπιστεύεσαι να αναζητήσει επαγγελματική υποστήριξη. 

 

Εάν η θλίψη είναι πολύ συχνή,έντονη, εκδηλώνεται σε πολλά διαφορετικά πλαίσια, δεν συμβαδίζει με αυτή που βιώνουν άλλα άτομα της ίδιας ηλικίας και παρεμβαίνει αρνητικά στην καθημερινή ζωή, ίσως αποτελεί ένδειξη πιθανής Καταθλιπτικής Διαταραχής.

 

Τι είδους επαγγελματική υποστήριξη μπορεί να με βοηθήσει;

Πολλές φορές έχουμε αισθήματα ντροπής, ανεπάρκειας ή ενοχής όταν αντιμετωπίζουμε παρατεταμένη θλίψη. Εάν θεωρείς ότι αντιμετωπίζεις τέτοιου είδους δυσκολίες, υπάρχει διαθέσιμη υποστήριξη και καθοδήγηση αυτή τη στιγμή. 

 

Ο παιδίατρος ή ο οικογενειακός γιατρός μπορεί να σε βοηθήσει να αντιμετωπίσεις τους αρχικούς σου προβληματισμούς και να σε παραπέμψει σε ειδικούς επαγγελματίες.  Επίσης, εφόσον είναι εφικτό, μια επίσκεψη  σε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας μπορεί να αποδειχθεί ωφέλιμη. 

 

Το δημόσιο σύστημα υγείας  και το δημόσιο σύστημα παιδείας παρέχουν υπηρεσίες μέσω των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας παιδιών και εφήβων και των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης  (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.).

 

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;

Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για τις πιο κοντινές διαθέσιμες υπηρεσίες του εκπαιδευτικού συστήματος και του συστήματος δημόσιας υγείας για την παροχή βοήθειας στα παιδιά και τους εφήβους σε όλη τη χώρα, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας Χαρτογράφηση Υπηρεσιών εδώ.

Μπορείτε επίσης να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σαρώνοντας με την κάμερα του τηλεφώνου σας τον παρακάτω κωδικό QR ή πατώντας στο σύνδεσμο εδώ.

 

camhicode-2

Ήταν χρήσιμες αυτές οι πληροφορίες;
Ναι!
Όχι πραγματικά