Ποιες είναι οι τυπικές προσδοκίες στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο;

Ηλικιακό φάσμα

Προσδοκώμενη δεξιότητα

Περίπου 3 ετών

Απαγγέλουν το αλφάβητο.

Περίπου 3-4 ετών

Αναγνωρίζουν τα γράμματα.

Περίπου 4-5 ετών

Αντιστοιχίζουν τα γράμματα με τους ήχους τους.

Περίπου 5 ετών

Αναγνωρίζουν οικείες λέξεις.

Περίπου 6-7 ετών

Διαβάζουν οικείες ιστορίες.

Περίπου 7-8 ετών

Διαβάζουν μόνα τους μεγαλύτερης έκτασης βιβλία.

Περίπου 8 ετών

Διαβάζουν με σκοπό να κατανοήσουν το νόημα.

Πότε χρειάζεται να ανησυχήσω για τις δυσκολίες του παιδιού μου στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο;

Υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις αναγνώρισης σοβαρών δυσκολιών στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο. Οι ενδείξεις αυτές ενδέχεται να διαφέρουν ανάλογα με το στάδιο ανάπτυξης του παιδιού.

Οι ενδείξεις δυσκολιών στην πρώιμη παιδική ηλικία (παιδιά ηλικίας έως 6 ετών) περιλαμβάνουν τις εξής:

  • Καθυστερούν να μιλήσουν σε σχέση με τα άλλα παιδιά.
  • Δυσκολεύονται να μάθουν παιδικά τραγούδια με ομοιοκαταληξία ή παιχνίδια που περιλαμβάνουν ομοιοκαταληξία.
  • Δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τα γράμματα που περιέχει το όνομά τους.
  • Δυσκολεύονται να μάθουν το αλφάβητο.
  • Δυσκολεύονται να ακολουθήσουν οδηγίες.
  • Διαβάζουν λανθασμένα οικείες λέξεις.

Στο σχολείο, τα παιδιά με αναγνωστικές δυσκολίες και δυσκολίες στον γραπτό λόγο ενδέχεται να παρουσιάζουν τα εξής:

  • Δυσκολεύονται σημαντικά να μάθουν ανάγνωση, να διαβάσουν δύσκολες ή νέες λέξεις και να απαριθμήσουν τις συλλαβές μίας λέξης.
  • Δυσκολεύονται να κρατήσουν σημειώσεις και να αντιγράψουν λέξεις από τον πίνακα.
  • Δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν έγκαιρα τα τεστ και τα διαγωνίσματα.
  • Δυσκολεύονται να κάνουν ομοιοκαταληξίες, να αντιστοιχίσουν τους ήχους με τα γράμματα και να τοποθετήσουν τους ήχους στη σωστή διάταξη και αλληλουχία.
  • Υπολείπονται στην αναγνωστική ευχέρεια και εξακολουθούν να διαβάζουν με αργό αναγνωστικό ρυθμό, ενώ τα άλλα παιδιά εξελίσσονται γρήγορα.
  • Αποφεύγουν να διαβάσουν μεγαλόφωνα μέσα στη σχολική τάξη, συνήθως επειδή ντρέπονται και αγχώνονται.
  • Αισθάνονται κόπωση εξαιτίας της προσπάθειας που καταβάλλουν για να διαβάσουν και να γράψουν.

Εκτός σχολείου, τα παιδιά με αναγνωστικές δυσκολίες και δυσκολίες στον γραπτό λόγο ενδέχεται να:

  • Δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα λογότυπα και τις πινακίδες.
  • Δυσκολεύονται να μάθουν τους κανόνες ενός παιχνιδιού.
  • Δυσκολεύονται να θυμηθούν οδηγίες με πολλά βήματα.
  • Δυσκολεύονται να μάθουν να διαβάζουν το ρολόι και να λένε την ώρα.
  • Δυσκολεύονται να μάθουν ξένες γλώσσες.
  • Έχουν συναισθηματικά ξεσπάσματα όταν δεν μπορούν να διαβάσουν κάτι.

Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω το παιδί μου με δυσκολίες στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο;

Οι γονείς/φροντιστές γνωρίζουν τα παιδιά τους καλύτερα από όλους. Εάν είστε γονέας/φροντιστής, η υπομονή είναι το κλειδί για να βοηθήσετε το παιδί σας με αναγνωστικές δυσκολίες. Επίσης, υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορείτε να δοκιμάσετε να κάνετε:

  • Μιλήστε στον δάσκαλο του παιδιού σας. Εάν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας αντιμετωπίζει κάποιες δυσκολίες, απευθυνθείτε στον δάσκαλό του. Ο δάσκαλος μπορεί να σας δώσει πολύτιμες πληροφορίες για το πόσο καλά εξελίσσεται το παιδί σας στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο. Οι δάσκαλοι και γενικά οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν τα ορόσημα και τις προσδοκίες για κάθε ηλικιακή ομάδα όσον αφορά στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο, και ενδέχεται να έχουν στη διάθεσή τους αποτελέσματα από τεστ που να επισημαίνουν συγκεκριμένες δυσκολίες.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί σας να ασχοληθεί με δραστηριότητες που του αρέσουν και στις οποίες τα καταφέρνει καλά. Οι δυσκολίες στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο μπορούν βαθμιαία να υπονομεύσουν ή να κλονίσουν το αίσθημα ικανότητας του παιδιού σας. Συνεπώς, ενθαρρύνοντας το παιδί σας να ασχοληθεί με δραστηριότητες όπως η μουσική, τα ομαδικά αθλήματα ή οτιδήποτε άλλο το ευχαριστεί, το βοηθάτε να χτίσει και να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του, η οποία μπορεί να πληγωθεί εξαιτίας των δυσκολιών που αντιμετωπίζει στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο.
  • Διαβάστε καθημερινά με το παιδί σας υλικό κατάλληλο για την ηλικία του και το αναγνωστικό του επίπεδο. Αφιερώστε καθημερινά χρόνο στην ανάγνωση μαζί με το παιδί σας. Αυτό μπορεί να είναι πολύ ενθαρρυντικό για εκείνο και να αυξήσει τις πιθανότητες να εξασκηθεί στην ανάγνωση σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Δώστε λοιπόν προτεραιότητα στην καθημερινή ανάγνωση και μετατρέψτε τη συνήθεια αυτή σε μια ευχάριστη στιγμή που θα σας φέρει πιο κοντά μέσα από ωραίες ιστορίες, διασκεδαστικές δραστηριότητες, ανταμοιβές ή θετική ενίσχυση.

Εάν έχετε ήδη δοκιμάσει κάποιες ή τις περισσότερες από τις παραπάνω προτάσεις και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί σας επιμένουν, ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή να αναζητήσετε επαγγελματική υποστήριξη.

Εάν οι δεξιότητες της ανάγνωσης και του γραπτού λόγου του παιδιού σας δεν εξελίσσονται όπως αναμένεται παρά τις όποιες προσπάθειες και οι δυσκολίες του διαφέρουν πολύ από αυτές που αντιμετωπίζουν τα παιδιά της ίδιας ηλικίας, ίσως υπάρχει ένδειξη μιας πιθανής διαταραχής που ονομάζεται Δυσλεξία.

Τι είδους επαγγελματική υποστήριξη μπορώ να αναζητήσω για να λάβω βοήθεια;

Πολλές φορές, οι γονείς/φροντιστές βιώνουν ένα αίσθημα ντροπής, ανεπάρκειας ή ακόμα και ενοχής όταν το παιδί τους αντιμετωπίζει δυσκολίες στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο. Άλλοι πάλι πιστεύουν ότι οι αναγνωστικές δυσκολίες του παιδιού τους δεν είναι κάτι σπουδαίο και ότι θα μπορέσει να τις ξεπεράσει μεγαλώνοντας. Ορισμένοι γονείς/φροντιστές ίσως προτιμήσουν να περιμένουν μήπως το παιδί τους βελτιωθεί την επόμενη χρονιά. Εάν, ωστόσο, σας ανησυχεί το γεγονός ότι το παιδί σας δυσκολεύεται στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο, μπορείτε τώρα να λάβετε υποστήριξη και καθοδήγηση.

Εάν οι δυσκολίες του παιδιού σας στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο επιμένουν για περισσότερο από μερικές εβδομάδες, ζητήστε από κάποιον ειδικό να το αξιολογήσει ή απευθυνθείτε στο σχολείο για υποστηρικτικά μαθήματα ανάγνωσης και γραπτού λόγου. Το δημόσιο σύστημα παρέχει υπηρεσίες στο κοινό μέσω των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.). Όσο πιο νωρίς λάβει το παιδί σας υποστήριξη, ακόμα και για μικρό χρονικό διάστημα, τόσο καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα αναφορικά με τις αναγνωστικές του δυσκολίες και τις δυσκολίες του στον γραπτό λόγο. Και αυτό όχι μόνο θα βοηθήσει το παιδί σας να εξελιχθεί στο σχολείο, αλλά και θα βελτιώσει την αυτοπεποίθησή του.

Οι ειδικοί παιδαγωγοί, οι δάσκαλοι και οι λογοθεραπευτές, είναι εκείνοι που διαθέτουν εμπειρία στη διδασκαλία των μαθητών που μαθαίνουν διαφορετικά, μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να προσεγγίσουν τις δυσκολίες τους στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο με εναλλακτικούς και πιο αποτελεσματικούς τρόπους.

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;

Εάν έχετε απορίες για το περιεχόμενο αυτού του συνοπτικού οδηγού, μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για τις πιο κοντινές διαθέσιμες υπηρεσίες του εκπαιδευτικού συστήματος και του συστήματος δημόσιας υγείας για την παροχή βοήθειας στα παιδιά και τους εφήβους σε όλη τη χώρα, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας Χαρτογράφηση Υπηρεσιών εδώ.

Μπορείτε επίσης να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σαρώνοντας με την κάμερα του τηλεφώνου σας τον παρακάτω κωδικό QR.

camhicode-2

Ήταν χρήσιμες αυτές οι πληροφορίες;
Ναι!
Μάλλον όχι