Ποια είναι τα τυπικά ορόσημα της προσχολικής ηλικίας;

Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας κυριολεκτικά βελτιώνουν αλματωδώς τις σωματικές τους δεξιότητες, εξελίσσονται με ταχύτατους ρυθμούς γνωστικά και γλωσσικά, και αποκομίζουν πολυάριθμα κέρδη σε συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο. Ακολουθεί μια λίστα με τα κυριότερα ορόσημα που σχετίζονται με τη σωματική-κινητική, τη γνωστική-γλωσσική, τη συναισθηματική και την κοινωνική ανάπτυξη, και που τυπικά κατακτούν τα παιδιά κατά την προσχολική ηλικία. Αυτά είναι:  

 

Σωματικά-Κινητικά Ορόσημα

Γνωστικά και Γλωσσικά ορόσημα

Συναισθηματικά Ορόσημα

Κοινωνικά Ορόσημα

 

Περίπου 

3 ετών

 

 

Έχουν καλύτερο συντονισμό κατά τη βάδιση, το τρέξιμο, τα άλματα, την αναρρίχηση 

και την αιώρηση  σε κούνια.

Ανεβαίνουν τις σκάλες εναλλάσσοντας τα πόδια τους.

Ολοκληρώνουν επιτυχώς την εκπαίδευση στη              χρήση                         της τουαλέτας                 με λίγα ατυχήματα.

Ξεκουμπώνουν κουμπιά.

 

 

Μαθαίνουν και χρησιμοποιούν πολλές νέες λέξεις.

Κατανοούν τους αριθμούς.

Ονοματίζουν τα χρώματα και τα μέρη του σώματος. 

Δείχνουν λεπτομέρειες 

σε εικόνες 

όταν ερωτηθούν. 

Χρησιμοποιούν προτάσεις 3 λέξεων.

 

 

Βιώνουν  

τα συναισθήματα με ένταση.

Αναγνωρίζουν 

τα δικά τους συναισθήματα και τα συναισθήματα των άλλων, και σκέφτονται χρησιμοποιώντας λέξεις.

Εκδηλώνουν ενδιαφέρον για τους άλλους προσφέροντάς τους βοήθεια.

Δυσκολεύονται 

να ρυθμίσουν 

τα συναισθήματά τους όταν είναι κουρασμένα ή αγχωμένα, ή όταν βιώνουν αλλαγές στη ρουτίνα τους. 

Δυσκολεύονται  να αποχωριστούν 

τους γονείς/φροντιστές τους.

 

 

Συμμετέχουν 

σε παιχνίδια φαντασίας.

Αρχίζουν να βλέπουν τους συνομηλίκους 

ως φίλους.

Αποφεύγουν 

να μοιράζονται.

Όταν παίζουν, σπρώχνουν, χτυπούν, φωνάζουν και κλαίνε.

Μιμούνται τις συμπεριφορές 

των άλλων.

Γίνονται κάπως επιθετικά και προκλητικά.

 

 

Περίπου 

4 ετών

 

 

Πετούν και πιάνουν τη μπάλα με τα χέρια.

Περνούν χάντρες σε κλωστή, στοιβάζουν κύβους και χρησιμοποιούν ψαλίδι.

Ισορροπούν 

στο ένα πόδι.

 

 

Εμπλουτίζουν

το λεξιλόγιό τους.

Κάνουν πολλές ερωτήσεις.

Μιλούν με ολοκληρωμένες προτάσεις.

Ακολουθούν οδηγίες 3 βημάτων.

 

 

Αντιδρούν δυνατά, με έντονα .  συναισθήματα

Αγαπούν και μισούν πολλά πράγματα.

Αρχίζουν να αποκτούν την αίσθηση του χιούμορ.

Παρουσιάζουν ξεσπάσματα θυμού.

Επιδεικνύουν συχνά φόβο και άγχος.

Φοβούνται τα τέρατα και άλλα φανταστικά πλάσματα.

 

 

Έχουν έναν αγαπημένο φίλο/μια αγαπημένη φίλη. 

Συμμετέχουν σε ομαδικά παιχνίδια.

Τους αρέσει 

να μιλούν αλλά όχι 

να ακούν.

Συνειδητοποιούν περισσότερο τις διαφορές ανάμεσα στα ίδια και τους άλλους. 

Επιδεικνύουν αυξανόμενο ενδιαφέρον για

τις διαφορές ανάμεσα στα αγόρια και τα κορίτσια.

 

 

Περίπου 

5 ετών

 

 

Ντύνονται μόνα τους.

Χρωματίζουν μέσα στις γραμμές και μαθαίνουν να γράφουν τα γράμματα.

Σταματούν να περπατούν στις μύτες των ποδιών, κάνουν ποδήλατο. και σχοινάκι.

Πιάνουν το μολύβι.

Πηδούν προς τα πίσω.

 

 

Τα καταφέρνουν 

με τον απλό προγραμματισμό και την οργάνωση.

Αποδίδουν ζωή και

κίνηση σε άψυχα αντικείμενα (π.χ., σε λούτρινα ζωάκια).

Γνωρίζουν και μπορούν να πουν έναν αριθμό τηλεφώνου.

Λένε ιστορίες με αρχή, μέση και τέλος.

Κατανοούν τις χρονικές έννοιες του παρελθόντος και του μέλλοντος.

 

 

Νιώθουν ασφάλεια με τις οδηγίες και τις ρουτίνες.

Εκφράζουν λεκτικά τα συναισθήματά τους. 

Επιδεικνύουν αυτοέλεγχο και λιγότερη παρορμητικότητα.

Γίνονται περισσότερο ανεξάρτητα.

Αποκτούν 

το αίσθημα ικανότητας και επάρκειας.

Βιώνουν συναισθηματικές διακυμάνσεις.

 

 

Ζητούν «συγνώμη» όταν κάνουν λάθος.

Έχουν μια ομάδα φίλων.

Συνεργάζονται 

και ακολουθούν κανόνες.

Επιζητούν

την έγκριση 

των ενηλίκων.

Εμπλέκουν άλλα παιδιά στο παιχνίδι και τη συζήτηση.

Μερικές φορές, εκφράζουν αντίρρηση για κάτι.

 

 

Περίπου 

6 ετών

 

 

Ντύνονται, κάνουν μπάνιο και δένουν τα κορδόνια τους.

Κάνουν ποδήλατο χωρίς βοηθητικές ρόδες.

Γράφουν σύντομες προτάσεις.

 

 

Εμπλουτίζουν 

το λεξιλόγιό τους και την προφορική επικοινωνία.

Ρωτούν να μάθουν τη σημασία των λέξεων.

Ακολουθούν σύνθετες οδηγίες.

Κατανοούν την έννοια των εποχών και των γιορτών.

Γνωρίζουν τις μέρες της εβδομάδας.

Διαβάζουν ιστορίες μεγαλόφωνα.

 

 

Είναι ευαίσθητα στην κριτική και 

τις διορθώσεις.

Παρουσιάζουν συναισθηματική αστάθεια όταν βρίσκονται υπό πίεση.

Αντιλαμβάνονται περισσότερο τις ανάγκες και τα συναισθήματα 

των άλλων.

 

 

Παίζουν επιτραπέζια παιχνίδια.

«Κλέβουν» για να νικήσουν στα παιχνίδια.

Έχουν έναν «κολλητό» φίλο/μια «κολλητή» φίλη.

Πηγαίνουν στο σχολείο με ευχαρίστηση.

Λένε ψέματα για να αποφύγουν 

την τιμωρία.

Προσπαθούν να ευχαριστούν τους εκπαιδευτικούς τους.

Εκφράζουν φόβους ότι οι γονείς/φροντιστές τους θα πεθάνουν.

 

 

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες εάν το παιδί μου δεν έχει κατακτήσει αρκετά ορόσημα;

Δεν αναπτύσσονται όλα τα παιδιά με τον ίδιο τρόπο και κάποια παιδιά προσχολικής ηλικίας αποκτούν δεξιότητες γρηγορότερα από άλλα. Μια καθυστέρηση σε έναν τομέα ανάπτυξης δεν αποτελεί πάντοτε λόγο ανησυχίας.

Εάν, παρ’ όλα αυτά, ανησυχείτε για το παιδί σας, μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες στο «Ανησυχώ για το παιδί μου. Πώς μπορώ να καταλάβω τι του συμβαίνει;» πατώντας στο σύνδεσμο εδώ.

Μπορείτε επίσης να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σαρώνοντας με την κάμερα του τηλεφώνου σας τον παρακάτω κωδικό QR ή πατώντας στο σύνδεσμο εδώ.

 

camhicode-2

Ήταν χρήσιμες αυτές οι πληροφορίες;
Ναι!
Όχι πραγματικά