Ποια είναι τα τυπικά ορόσημα για τα βρέφη και τα νήπια;

Στα πρώτα χρόνια της ζωής τους, τα βρέφη και τα νήπια εξαρτώνται εξ ολοκλήρου από τους γονείς/φροντιστές τους και δεν μπορούν να κάνουν τίποτα από μόνα τους. Έτσι, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γονείς/φροντιστές με τη φροντίδα των παιδιών τους, τούς κάνουν συχνά να νιώθουν κόπωση, ανησυχία ή ανασφάλεια. Παρ΄ όλα αυτά, τα βρέφη και τα νήπια μαθαίνουν γρήγορα και με την κατάλληλη φροντίδα, προσοχή, στοργή και ενθάρρυνση, γρήγορα κατακτούν πολλά ορόσημα. Με την κατάλληλη υποστήριξη, υπομονή και ενημέρωση σχετικά με το τι να περιμένετε από το παιδί σας, αυτά τα πρώτα χρόνια της ζωής του μπορούν επίσης να είναι διασκεδαστικά και γεμάτα νέες ανακαλύψεις.

 

Τα βρέφη τελειόμηνης κύησης αναμένεται να κατακτήσουν πολλαπλά ορόσημα κατά τη διάρκεια του πρώτου χρόνου της ζωής τους. Ακολουθεί μια λίστα με τα κυριότερα ορόσημα που αναμένεται να κατακτήσουν μέχρι το 1ο έτος  και τα οποία αφορούν στην αδρή κινητικότητα, τη λεπτή κινητικότητα, τη γλωσσική ανάπτυξη και τις κοινωνικές δεξιότητες. Τα ορόσημα αυτά είναι:

 

Ορόσημα Αδρής Κινητικότητας

Ορόσημα λεπτής κινητικότητα

Γλωσσικά Ορόσημα

Κοινωνικά Ορόσημα

 

Περίπου 

1 μηνός

 

 

Ανασηκώνουν το κεφάλι  όταν είναι ξαπλωμένα μπρούμυτα.

 

Κάνουν τα χέρια μπουνίτσες κοντά στο πρόσωπό τους.

 

Παράγουν μικρούς λαρυγγικούς ήχους και ξαφνιάζονται στους θορύβους.

 

Αναγνωρίζουν τη φωνή του γονέα/φροντιστή τους.

 

Περίπου 

2 μηνών

 

Κρατούν το κεφάλι όρθιο στιγμιαία ενώ κάθονται υποβασταζόμενα.

Κρατούν για λίγο ένα αντικείμενο που τους βάζει στο χέρι ο γονέας/φροντιστής.

 

 

Μουρμουρίζουν απαλά και μπαμπαλίζουν.

 

Χαμογελούν στους άλλους (κοινωνικό χαμόγελο).

 

Περίπου 

3 μηνών

 

Γυρίζουν (ρολάρουν) στη μια πλευρά.

Χτυπούν αντικείμενα με τα χέρια.

Παράγουν φωνητικούς ήχους όταν τους μιλούν.

 

Ακολουθούν με το βλέμμα ένα άτομο (που κινείται στο  χώρο).

 

 

Περίπου 

4 μηνών

 

Κατά την έλξη από την ύπτια στην καθιστή θέση, το κεφάλι ακολουθεί με ελάχιστη χρονική καθυστέρηση (head lag).


Τον περισσότερο χρόνο οι παλάμες είναι ανοιχτές.

Γελούν και προσπαθούν να παράγουν ήχους.

 

Γυρίζουν το κεφάλι όταν ακούν φωνές.

 

 

Περίπου 

5 μηνών

 

 

Βάζουν πράγματα στο στόμα, συμπεριλαμβανομένων των ποδιών τους.

 

 

Γραπώνουν ανεξάρτητα τα αντικείμενα.

 

Αρχίζουν να καταλαβαίνουν το όνομά τους.

Αναγνωρίζουν οπτικά τους γονείς/φροντιστές τους και δημιουργούν μαζί τους συναισθηματικούς δεσμούς.

 

Περίπου 

6 μηνών

 

Κάθονται όταν υποστηρίζονται από κάποιον. Κρατούν το κεφάλι όρθιο τον περισσότερο χρόνο.

  

 

 

Κουνούν τα παιχνίδια. Απλώνουν το ένα χέρι.

 

 

Μπαμπαλίζουν με σύμφωνα.

 

 

Βιώνουν άγχος για τους ξένους.

 

 

Περίπου 

7 μηνών

 

Αρχίζουν να αναπηδούν στο κάθισμά τους.

Κρατούν αντικείμενα ανάμεσα στα δάχτυλα και τον αντίχειρά.

 

 

Παρακολουθούν τη μουσική ή τραγουδούν απλές μελωδίες.

 

Αναζητούν τον γονέα/φροντιστή για να διαμαρτυρηθούν όταν χρειάζονται βοήθεια.

 

Περίπου 

8 μηνών

 

Έρπουν «σαν κομάντο» (με την κοιλιά).

 

Μιμούνται τις κινήσεις των άλλων όταν χτυπούν ελαφρά τα αντικείμενα.

 

 

Μπορεί να αρχίσουν να λένε «μαμά» και «μπαμπά» χωρίς πραγματικό νόημα.

Παράγουν φωνήεντα διαρκείας.

 

 

Αναγνωρίζουν οικεία πρόσωπα. Κουνούν το κεφάλι για να δηλώσουν το «όχι».

 

 

Περίπου 

9 μηνών

 

 

Αρχίζουν να μπουσουλάνε. Αρχίζουν να προσπαθούν να σταθούν όρθια σπρώχνοντας το σώμα τους.

 

Χτυπούν δυο αντικείμενα μεταξύ τους.

Μιμούνται ήχους.

 

Χρησιμοποιούν ήχους για να τραβήξουν την προσοχή.

 

 

Περίπου 

10 μηνών

 

 

Περπατούν υποστηριζόμενα από αντικείμενα.

 

 

Αφήνουν αδέξια έναν κύβο μέσα σε ένα κουτί.

 

Παράγουν διαφορετικούς φωνητικούς ήχους για να επικοινωνήσουν τα συναισθήματά τους.

 

Χαιρετούν κουνώντας το χέρι.

 

 

Περίπου 

11 μηνών

 

Στέκονται χωρίς βοήθεια.

Πετούν αντικείμενα.

Χρησιμοποιούν μια λέξη  με νόημα.

 

Στρέφουν το βλέμμα όταν ακούν να λένε το όνομά τους.

 

 

Ακολουθεί μια λίστα με τα κυριότερα ορόσημα που αναμένεται να κατακτήσουν τα νήπια  από 1 μέχρι 3 ετών και τα οποία αφορούν στην αδρή κινητικότητα, τη λεπτή κινητικότητα, τη γλωσσική ανάπτυξη και τις κοινωνικές δεξιότητες. Τα ορόσημα αυτά είναι: 

 

Ορόσημα αδρής κινητικότητας

Ορόσημα λεπτής κινητικότητας

Γλωσσικά ορόσημα

Κοινωνικά ορόσημα

Περίπου 

12 μηνών

 

Μπορούν και συλλαμβάνουν αντικείμενα ανάμεσα στον  αντίχειρα και το άκρο του δείκτη (σύλληψης δαγκάνας). 

Χρησιμοποιούν χειρονομίες 

(π.χ., χαιρετούν, απλώνουν το χέρι) ενόσω παράγουν φωνητικούς ήχους.

Δείχνουν ένα αντικείμενο στον γονέα/φροντιστή με σκοπό το μοίρασμα της προσοχής.

Περίπου 

13 μηνών

Περπατούν 

μόνα τους.

 

 

Περίπου 

14 μηνών

Στέκονται όρθια χωρίς να σπρώχνουν το σώμα τους.

   

Δείχνουν με το δάχτυλο αντικείμενα για να εκφράσουν ενδιαφέρον.

Εξερευνούν τα παιχνίδια τους μέσα από τη δοκιμή και την πλάνη.

Περίπου 

15 μηνών

 

Χτίζουν μικρό πύργο με 3 κύβους.

Χρησιμοποιούν 3-5 λέξεις δείχνοντας ένα σημείο του σώματός τους.

Ανταποδίδουν την αγκαλιά στον γονέα/φροντιστή.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση.

Περίπου 

16 μηνών

Ανεβαίνουν σκάλες με υποστήριξη, χωρίς εναλλαγή ποδιών. 

     

Περίπου 

18 μηνών

Τρέχουν.

Μουτζουρώνουν.

Χρησιμοποιούν 10-25 λέξεις. Ονοματίζουν εικόνες. Δείχνουν 3 μέρη του σώματός τους. Δείχνουν άλλα άτομα.

Παίζουν απλά παιχνίδια προσποίησης.

Περίπου 

20 μηνών

   

Ζητούν «κι άλλο».

 

Περίπου 

22 μηνών

 

Χτίζουν μεγαλύτερο πύργο με 6 κύβους.

 

Ενδέχεται να εκδηλώνουν  προκλητική συμπεριφορά.

Περίπου 

24 μηνών

Κατεβαίνουν σκάλες με τα δυο πόδια σε κάθε σκαλί και κρατώντας το κιγκλίδωμα.

Κλωτσούν μπάλα.

Αντιγράφουν μιμούμενα μια κάθετη γραμμή με μαρκαδόρο.

Περνούν χάντρες σε κλωστή.

Λένε προτάσεις 2 λέξεων.




Παίζουν δίπλα σε άλλα παιδιά αλλά όχι μαζί τους (παράλληλο παιχνίδι).

Περίπου 

28 μηνών

Περπατούν στις μύτες των ποδιών.

Ξεβιδώνουν το καπάκι ενός βάζου.

Αρχίζουν να χρησιμοποιούν αντωνυμίες.

Έχουν λιγότερο άγχος αποχωρισμού από τον γονέα/ φροντιστή.

Περίπου 

33 μηνών

   

Λένε το όνομα και το επώνυμό τους.

Περιμένουν τη σειρά τους.

Περίπου 

36 μηνών

Πιάνουν μπάλα.

Κάνουν πετάλι σε τρίκυκλο ποδήλατο.

Αντιγράφουν κύκλο.

Ανοίγουν φερμουάρ.

Λένε προτάσεις 2-3 λέξεων. Μετρούν μέχρι το 3.

Μοιράζονται τα πράγματά τους χωρίς προτροπή.

 

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες εάν το παιδί μου δεν έχει κατακτήσει σημαντικά ορόσημα;

Δεν αναπτύσσονται όλα τα παιδιά με τον ίδιο τρόπο. Μερικά μπορεί να περπατήσουν νωρίτερα και άλλα μπορεί να μιλήσουν νωρίτερα. Μια καθυστέρηση σε έναν τομέα ανάπτυξης δεν αποτελεί πάντοτε λόγο ανησυχίας.

Εάν, παρ’ όλα αυτά, ανησυχείτε για το παιδί σας, μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες στο «Ανησυχώ για το παιδί μου. Πώς μπορώ να καταλάβω τι του συμβαίνει;» κάνοντας κλικ εδώ.

Μπορείτε επίσης να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σαρώνοντας με την κάμερα του τηλεφώνου σας τον παρακάτω κωδικό QR ή πατώντας στο σύνδεσμο εδώ.

 

camhicode-2

Ήταν χρήσιμες αυτές οι πληροφορίες;
Ναι!
Όχι πραγματικά