Ποια είναι συνηθισμένη ή τυπική συμπεριφορά στα θέματα της τουαλέτας;
Τα «ατυχήματα» ούρησης είναι συνηθισμένο φαινόμενο στο νήπιο και τα προσχολικά χρόνια, καθώς τα περισσότερα παιδιά έχουν ολοκληρώσει την εκπαίδευση στη χρήση της τουαλέτας περίπου γύρω στα 3 έτη. Τα μικρά παιδιά μπορεί επίσης να έχουν «ατυχήματα» κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας, κυρίως όταν βρίσκονται στη διαδικασία εκπαίδευσης τουαλέτας και είναι μικρότερα των 5 ετών. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ακόμα μαθαίνουν να κατανοούν τα σημάδια που τους δίνει το σώμα τους και ίσως περιμένουν δυσανάλογα πολύ μέχρι να πάνε στην τουαλέτα.
Πότε χρειάζεται να ανησυχήσω για τις δυσκολίες στον έλεγχο της ούρησης ενός μαθητή μου;
Ακόμα και τα παιδιά που έχουν εκπαιδευτεί επιτυχώς στη χρήση της τουαλέτας, έχουν κάπου κάπου «ατυχήματα» για ένα χρονικό διάστημα μετά την επιτυχή έκβαση της εκπαίδευσής τους. Τέτοιου είδους «ατυχήματα» ενδέχεται να συμβούν και ως απάντηση σε στρεσογόνα συμβάντα στο σχολείο, αλλά συνήθως είναι μεμονωμένα επεισόδια και δεν παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να ανησυχήσετε εάν ένας μαθητής που έχει περάσει την ηλικία των 5 ετών «βρέχει» τα ρούχα του συστηματικά στη διάρκεια της ημέρας ή ακόμα και αν είναι κάτω από 5 ετών έχει «ατυχήματα» ξανά μέσα στην ημέρα, αφού έχει ήδη εκπαιδευτεί επιτυχώς στη χρήση της τουαλέτας. Το παιδί μπορεί να βρέχεται ακούσια ή εκούσια.
Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω έναν μαθητή μου με δυσκολίες στον έλεγχο της ούρησης;
Όταν ένας μαθητής σας δυσκολεύεται εξαιτίας της ενούρησης στη διάρκεια της ημέρας, είναι σημαντικό, ως εκπαιδευτικός, να συζητήσετε το θέμα με τους γονείς/φροντιστές του και τον σχολικό νοσηλευτή/τη σχολική νοσηλεύτρια. Είναι σημαντικό να μην επιχειρήσετε να αντιμετωπίσετε από μόνος/μόνη σας την ενούρηση του μαθητή. Θα μπορούσατε, από την άλλη, να δοκιμάσετε να κάνετε ορισμένα πράγματα για να βοηθήσετε έναν μαθητή με ενούρηση:
- Παρακολουθήστε την κατανάλωση υγρών που κάνει ο μαθητής σας. Μπορείτε να παρακολουθήσετε την ποσότητα υγρών που καταναλώνει ο μαθητής στη διάρκεια της ημέρας, ώστε να περιορίσετε την πιθανότητα «ατυχημάτων».
- Προγραμματίστε διαλείμματα τουαλέτας. Όταν οι μαθητές είναι μικρότερης ηλικίας, μπορείτε να προγραμματίσετε τακτικά διαλείμματα τουαλέτας για όλη την τάξη κατά διάρκεια της σχολικής ημέρας.
- Χρησιμοποιήστε υπενθυμίσεις. Για τους μεγαλύτερους μαθητές, μπορείτε να βρείτε έναν διακριτικό τρόπο για να τους υπενθυμίζετε να πηγαίνουν στην τουαλέτα κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Για παράδειγμα μπορείτε να βρείτε μια διακριτική μη λεκτική υπενθύμιση να χρησιμοποιείτε ή να ζητάτε από τον μαθητή σας να βγαίνει έξω από την αίθουσα για να κάνει κάποιο θέλημα.
- Να είστε υποστηρικτικοί και τρυφεροί. Σε περίπτωση «ατυχήματος», είναι σημαντικό να δείξετε υποστήριξη και τρυφερότητα, και να αποφύγετε τις τιμωρίες και την κριτική. Είναι επίσης σημαντικό να πείτε στο παιδί ότι ήταν απλώς ένα «ατύχημα» και ότι τα ατυχήματα συμβαίνουν.
- Ενημερώστε τους γονείς/φροντιστές του μαθητή σας για τις ανησυχίες σας. Είναι σημαντικό να ενημερώσετε τους γονείς/φροντιστές του μαθητή, για να επιλέξετε από κοινού τόσο την κατάλληλη στρατηγική πρόληψης της ενούρησης όσο και τα συστήματα επιβράβευσής του για τις «στεγνές μέρες». Ίσως χρειαστεί, επίσης, να προτείνετε στους γονείς/φροντιστές να μιλήσουν για το θέμα της ενούρησης στον παιδίατρό τους.
- Μιλήστε με το προσωπικό του σχολείου. Καλό θα είναι να φυλάσσετε καθαρά ρούχα στο σχολείο και να βοηθάτε τον μαθητή να αλλάζει σε περίπτωση «ατυχήματος». Επίσης, καλό θα είναι να ενημερώσετε τον σχολικό νοσηλευτή/τη σχολική νοσηλεύτρια, εφόσον διαθέτει το σχολείο.
Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;
Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για τις πιο κοντινές διαθέσιμες υπηρεσίες του εκπαιδευτικού συστήματος και του συστήματος δημόσιας υγείας για την παροχή βοήθειας στα παιδιά και τους εφήβους σε όλη τη χώρα, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας Χαρτογράφηση Υπηρεσιών εδώ.
Μπορείτε επίσης να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σαρώνοντας με την κάμερα του τηλεφώνου σας τον παρακάτω κωδικό QR ή πατώντας στο σύνδεσμο εδώ.